Technology Overview
CircuLite is developing disruptive solutions to improve the treatment of chronic heart failure. The Company’s minimally invasive circulatory support systems are intended to work in conjunction with the heart to enhance clinical outcomes and improve quality of life for patients and their families.
CircuLite is pursuing the expansion of its micro-pump technology platform with next-generation circulatory support systems that address additional patient populations and broaden the commercial opportunity. The Company is advancing an IC system that is approaching clinical evaluation in Europe. CircuLite was also awarded a National Institutes of Health grant and is collaborating with the University of Maryland School of Medicine for the development of a pediatric circulatory support system for children and infants, and has also received a private grant from the Cardiovascular Medical Research and Education Fund, Inc. (CMREF) to support the development of a system for patients with right-heart failure. CircuLite is also developing a fully auto-regulated circulatory support system under a European Union grant. The objective of the EU grant activity is to utilize flow and pressure sensors to automatically control the pump flow rates to meet patient cardiac demand.
CircuLite’s circulatory support systems are designed with unique attributes, which include:
- World's smallest implantable blood pump (the size of a AA battery and weighing 25g)
- First superficially implanted micro-pump, designed to be placed without cardiopulmonary bypass or sternotomy
- Small percutaneous lead
- Designed to supplement native cardiac output
- Designed for long-term support
- Magnetically and hydrodynamically stabilized rotor design
- Lightweight, rechargeable dual battery pack system (average power 6-8 hours)
These design attributes may confer important potential advantages. The small size and minimally invasive procedures offer the potential for earlier, elective treatment for patients diagnosed with NYHA Class IIIb/early Class IV (INTERMACS 4-6) heart failure, and offer the potential for physicians to treat a larger proportion of heart failure patients. This approach with the SYNERGY surgical system has been shown to increase total cardiac output and to offload the heart1, allowing it to rest and potentially enable beneficial recovery of heart function. Additionally, clinical trials with the SYNERGY system have demonstrated improvements in quality of life and hemodynamic function1,2. CircuLite believes that its micro-pump technology can be adapted to fulfill a range of clinical needs and that these benefits may also help pediatric patients and patients with right-heart failure.
1Meyns B, Simon A, Klotz S, Wittwer T., Schlensak C. Rega F, Burkhoff D. Clinical benefits of partial circulatory support in New York Heart Association Class IIIb and Early Class IV patients. European Journal of Cardio-thoracic Surgery, 39 (2011) 693-698.
2Data on file, CircuLite, Inc.
Technologieüberblick
CircuLite entwickelt bahnbrechende Lösungen zur Verbesserung der Behandlung chronischer Herzinsuffizienz. Die minimal invasiven Herzunterstützungssysteme des Unternehmens sollen in Zusammenarbeit mit dem Herzen den klinischen Behandlungserfolg sowie die Lebensqualität der Patienten und ihrer Angehörigen verbessern.
CircuLite strebt mit den Herzunterstützungssystemen der nächsten Generation, die für zusätzliche Patientenpopulationen ausgelegt sind, die Erweiterung seiner Micro-pump-Technologieplattform an. Das Unternehmen entwickelt ein IC System, das kurz vor der klinischen Prüfung in Europa steht. CircuLite wurde mit einem National Institutes of Health grant ausgezeichnet und arbeitet zusammen mit der University of Maryland School of Medicine an der Entwicklung eines pädiatrischen Herzunterstützungssystems für Kinder und Kleinkinder. Außerdem erhielt das Unternehmen eine private Förderung des Cardiovascular Medical Research and Education Fund, Inc. (CMREF) zur Unterstützung der Entwicklung eines Systems für Patienten mit Rechtsherzinsuffizienz. CircuLite entwickelt auch ein komplett autoreguliertes Herzunterstützungssystem, das von der Europäischen Union bezuschusst wird. Ziel der Förderung durch die EU ist die Verwendung von Fluss- und Drucksensoren für die automatische Kontrolle der Flussraten der Pumpe, um den jeweiligen Anforderungen an die Herzleistung des Patienten gerecht zu werden.
Die Herzunterstützungssysteme von CircuLite sind mit einzigartigen Eigenschaften ausgelegt, wie:
- Weltweit kleinste, implantierbare Blutpumpe (in der Größe einer Mignon/AA Batterie und mit einem Gewicht von nur 25g)
- Erste „oberflächlich“ implantierbare Mikropumpe, die dafür ausgelegt ist ohne Herzlungenmaschine und ohne Sternotomie platziert zu werden
- Dünnes, perkutanes Kabel
- Entwickelt, um das natürliche Herzzeitvolumen zu ergänzen
- Entwickelt für den Langzeiteinsatz
- Magnetisch und hydrodynamisch stabilisiertes Rotordesign
- Leichtes, aufladbares, Doppelbatteriesystem (durchschnittliche Laufzeit 6-8 Stunden)
Diese Eigenschaften können potentiell wichtige Vorteile bedeuten. Die kleine Größe und die minimal invasive Implantationstechnik können die frühere, elektive Behandlung von Patienten in NYHA Klasse IIIb/ frühe NAHA Klasse IV (INTERMACS 4-6) ermöglichen und geben den Ärzten somit die Option einen größeren Teil der Herzinsuffizienzpatienten zu behandeln. Mit dem Einsatz des Synergy chirurgischen Systems konnte eine Erhöhung des Herzzeitvolumens erreicht und das Herz so entlastet werden, dass es sich potentiell erholen und sein Funktionsfähigkeit wiedererlagen kann. Zusätzlich haben klinische Studien mit dem Synergy System eine Verbesserung der Lebensqualität und der Hämodynamik1,2 zeigen können. CircuLite nimmt an, dass seine micro-pump Technologie - entsprechend angepasst - dazu geeignet ist, einen weiten Bereich von klinischen Bedürfnissen abzudecken und somit auch pädiatrischen Patienten oder Patienten mit Rechtsherzinsuffizienz helfen kann.
1Meyns B, Simon A, Klotz S, Wittwer T., Schlensak C. Rega F, Burkhoff D. Clinical benefits of partial circulatory support in New York Heart Association Class IIIb and Early Class IV patients. European Journal of Cardio-thoracic Surgery, 39 (2011) 693-698.
2Data on file, CircuLite, Inc. Clinical Flyer April 2012.
